Nejčastější dotazy: Jak zasahuje COVID-19 do péče o rodičky a novorozence ve Fakultní nemocnici Olomouc?

1. dubna 2020

POSLEDNÍ AKTUALIZACE: 1. 4. 2020, 15:05

Milé maminky,

v posledních dnech se na nás obracíte s řadou dotazů v souvislosti s pandemií COVID-19. Je to pro vás, vaše nejbližší, ale věřte, že také pro nás hektický čas plný nejistoty a napjatého očekávání, co následující hodiny a dny přinesou. I v této nelehké době se ale ze všech sil snažíme ctít naše zásady, díky jejichž dodržování patříme mezi nejoblíbenější porodnická pracoviště v zemi: Na prvním místě pro nás bylo a bude zdraví rodičky a dítěte. Teprve když bude tato prioritní zásada splněna, rádi budeme naši pozornost věnovat otázkám, které se týkají fyzického a především duševního pohodlí rodiček.

Těhotenství

❓ Jsem těhotná, jak mám postupovat dál?

➡️ Zůstáváte v péči registrujícího gynekologa. Ve 36. týdnu těhotenství se objednejte do ambulance předporodní péče (tel.: 588 444 123, 588 444 160). Na dalším průběhu se již domluvíme osobně. Jakmile vás ošetřující gynekolog odešle, objednáte se do ambulance předporodní péče. Při potížích funguje naše ambulance nepřetržitě.

❓ Mohu si dopředu prostudovat informované souhlasy k porodu?

➡️ Ano, jsou k dispozici zde. Upozorňujeme, že je podepíšete až při přijetí, tedy poté, co budete důkladně informována lékařem.

❓ Co mám dělat, když můj gynekolog neordinuje?

➡️ Každý registrující gynekolog je povinen zajistit při své nepřítomnosti zástup, případně se s vámi domluvit na dalším průběhu péče. Pokud se tak nestalo a blíží se termín vašeho porodu, nebo máte potíže, objednejte se do naší ambulance předporodní péče (tel.: 588 444 123, 588 444 160). Akutní potíže řešíme kdykoliv.

❓ Provádíte screeningová vyšetření?

➡️ Ano, provádíme, a to na základě telefonického objednání.

❓ Je možné se na vyšetření dostavit s partnerem či s dětmi?

➡️ V současné době bohužel nikoliv.

❓ Co dělat v případě akutních potíží?

➡️ Nejsou-li řešitelné Vašim gynekologem, obraťte se kdykoliv na naši ambulanci.

❓ Jaká opatření mě čekají při vyšetření ve vaší ambulanci?

➡️ Při registraci vám změříme tělesnou teplotu, zeptáme se, jste-li zdravá a nejste-li v karanténě. Předpokládáme, že budete vybavena rouškou a budete dodržovat rozestupy s ostatními pacientkami. Doprovod k vyšetření (s výjimkami) není možný. Zvláště nedoporučujeme doprovod dětí. 

Porod

❓ Je možný doprovod otce u porodu?

➡️ Bohužel, za současných nařízení vlády ČR to možné není. O změně vás budeme okamžitě informovat. Věřte nám, že nás to velmi mrzí. Ihned po zrušení těchto závazných opatření otcům opět přístup umožníme. Máme dlouholeté pozitivní zkušenosti s tatínky u porodu a těšíme se, že je znovu budeme moci přivítat.

Dne 28. 3. 2020 vydalo Ministerstvo zdravotnictví ČR nové mimořádné opatření mj. k přítomnosti třetích osob při porodu, které se umožňuje v těchto případech u rodiček:

  • cizinka, potřebuje tlumočení
  • závažná dušení porucha
  • neslyšící, nevidomá nebo má jiné závažné zdravotní postižení
  • očekává se porod mrtvého plodu.

❓ Zajistí porodní asistentky při porodu mé potřeby a přání?

➡️ Uděláme pro to maximum. Každá porodní asistentka se vám bude věnovat individuálně, zajišťujeme standardní péči včetně léčby bolesti, aromaterapie, masáží…

❓ Musím mít při porodu roušku?

➡️ Ano, rouška slouží pro ochranu personálu. Stejně tak chrání náš personál i vás. A to je pro nás naprosto zásadní. V první době porodní rouška obvykle nepřináší problém. Ve druhé době („tlačení“) to může být jinak, můžete mít např. potřebu vdechovat Entonox, či cítit potřebu nedostatku vzduchu. V tomto případě se vždy s porodní asistentkou domluvíte na tom, jak se vzájemně chránit.

❓ Mám strach, jak to všechno zvládnu - bez tatínka, s rouškou…

➡️ Prosíme, ničeho se nebojte. Všechny maminky, které u nás za těchto ztížených podmínek porodily, jsou spokojené a hrdé na to, že to zvládly… Jakkoliv jsou okolnosti nepříjemné, slibujeme, že na to rozhodně nebudete sama.

❓ Umožňujete ambulantní porod?

➡️ Ano, budete-li vy i dítě v pořádku a budete-li si přát, můžete opustit porodnici již po dvou hodinách od porodu. Toto rozhodnutí můžete učinit kdykoliv, stejně jako jej můžete kdykoliv odvolat. Žádné podklady k tomu nejsou nutné.

❓ Není lepší rodit doma svépomocí?

➡️ Domácí porody důrazně nedoporučujeme. Nikdy nevíte, kdy bude vaše dítě nebo vy potřebovat neodkladnou lékařskou pomoc. A tu nelze v domácích podmínkách zajistit. I když jsou nyní podmínky nekomfortní a náročné, život je na prvním místě.

❓ Můžu být po celou dobu pobytu v porodnici s dítětem?

➡️ Samozřejmě ano. Od okamžiku porodu do propuštění domů pečlivě dbáme na to, aby dítě nebylo oddělováno od matky. Přítomnost matky u dítěte je pro nás žádoucí a děláme pro to maximum. Naše oddělení bylo před lety mezi prvními v České republice, které začalo podporovat přítomnost matky u zdravotních výkonů novorozence (screeningová vyšetření, odběry, fototerapie apod.)

❓ Umožňujete bonding?

➡️ Bezpečný bonding je součástí naší každodenní péče a nadále jej umožňujeme v přítomnosti dětské sestry Novorozeneckého oddělení.

❓ Jaká je u vás podpora kojení?

➡️ Podpora kojení je pro nás prioritou, naše oddělení je přátelské dětem. S kojením začínáme v prvních okamžicích po narození dítěte. Během pobytu na oddělení zajišťuje podporu kojení tým kvalifikovaných laktačních sester. Tuto podporu poskytujeme i propuštěným novorozencům prostřednictvím ambulance Novorozeneckého oddělení.

❓ Může tatínek vidět své dítě po porodu?

➡️ Bohužel za současných nařízení vlády platných pro celou Českou republiku platí zákaz návštěv. Velmi nás to mrzí, ihned po zrušení těchto opatření otcům přístup opět umožníme.

Porod císařským řezem

❓ Může být otec přítomen u porodu?

➡️ Nikoliv, v současné situaci to není možné.

❓ Můžu provádět bonding na operačním sále?

➡️ Ano, je-li porod proveden v částečném umrtvení a jste-li v pořádku, zajistíme vám bonding přímo na operačním sále.

❓ Kdy uvidím své miminko (můžu kojit)?

➡️ Kontakt maminky s dítětem nepřerušujeme. Maminka uvidí své miminko ihned, jak je to možné. Postup se odvíjí také od typu anestezie a zdravotním stavu maminky a dítěte. Kontakt matky a dítěte je i pro nás základní hodnotou a kojení je samozřejmostí.

Po porodu

❓ Může otec navštívit své dítě?

➡️ S platností od 1. dubna 2020 obnovuje Novorozenecké oddělení Fakultní nemocnice Olomouc ve zpřísněném režimu návštěvy otců u novorozených dětí po porodu. Podmínkou umožnění návštěvy je nepřítomnost známek infekčního onemocnění a splnění epidemiologicko-hygienických podmínek. Nadále platí, že v souladu s nařízením vlády není možná účast otce u samotného porodu.

Podmínky jednorázové návštěvy otce po porodu na Novorozeneckém oddělení FN Olomouc:

  • negativní anamnéza (otci nebyla nařízená karanténa, nebyl v posledních 3 týdnech v kontaktu s nakaženou osobou, neměl a nemá příznaky respiračního onemocnění)
  • nejeví známky respiračního ani jiného infekčního onemocnění (zejména nemá zvýšenou teplotu, kašel, netrpí dušností)
  • podpis čestného prohlášení otcem
  • povolena jediná návštěva otce u dítěte, a to výhradně během přesunu maminky s dítětem z porodního sálu na oddělení šestinedělí

Postup:

  • otec bude kontaktován telefonicky po narození dítěte matkou
  • otec bude vpuštěn do budovy C a zazvoní na oddělení fyziologických novorozenců ve 2. patře
  • před vstupem na oddělení bude s otcem vyplněno čestné prohlášení a bude mu změřena teplota (v případě pozitivní anamnézy, karantény nebo přítomnosti příznaků onemocnění či nepodepsání čestného prohlášení se návštěva neuskuteční)
  • otec bude vybaven ochrannými prostředky (rouška, plášť, rukavice)
  • návštěva se uskuteční výhradně během přesunu maminky s dítětem z porodního sálu na oddělení šestinedělí; trvání bude určeno provozními podmínkami, maximum činí 30 minut
  • vedení Novorozeneckého oddělení může v případě změny epidemiologické situace na oddělení režim změnit nebo zcela zrušit
  • při jakýchkoliv nejasnostech nebo porodu císařským řezem nás neváhejte kontaktovat ještě před porodem na tel. 588 444 114

❓ Musím nosit roušku?

➡️ Ano, roušku je třeba denně vyměňovat, na porodnici jich máme díky dárcům dostatek, rádi vám poskytneme, kdykoliv budete potřebovat.

❓ Musí mít roušku miminko?

➡️ Nikoliv. I z toho důvodu se snažíme všichni kolem roušku nosit.

❓ Můžu být dříve propuštěna?

➡️ Ano, vše záleží na tom, jak se budete cítit. Vaše představy doporučujeme konzultovat s naším personálem. S časným propuštěním novorozence máme bohaté zkušenosti, rádi vás podpoříme. Uděláme vše pro to, abyste byli vy a vaše miminko v bezpečí.

❓ Funguje pobočka matriky v porodnici?

➡️ Ano, matrika stále funguje v přízemí naší budovy každý pracovní den  v čase 8:30 - 10:00.  Přijďte, i když nebudete mít všechny "náležitosti" (dokumenty, podpisy).  Vzhledem k tomu, že provoz Magistrátu města Olomouce úřadu je dočasně omezen (osobní návštěva na matrice momentálně není možná), snažíme se s každým příchozím domluvit a najít řešení.

Případné dotazy směřujte:
pavel.kocian@olomouc.eu 
mobil: +420 604 918 006

Máte na nás další dotazy?

Jsme vám k dispozici na emailu porgyn@fnol.cz, případně na naší facebookové stránce.

Poslední recenze z FB stránek porodnice: