O svátcích bychom měli jíst zdravěji, upozorňují odborníci

19.12.2016

Stovky lidí míří každoročně po svátcích do ordinací dietologů nebo do poraden nutričních terapeutů. Důvodem jsou novoroční předsevzetí zbavit se přebytečných kilogramů. Myslet na své zdraví bychom ale podle odborníků měli už před svátky i během nich. „Tradiční jídla včetně vánočního cukroví mohou mít i zdravější podobu, než jsme zvyklí,“ radí odbornice na výživu Marie Kohutová z Fakultní nemocnice Olomouc.

„Začít můžeme už při nákupu surovin na pečení vánočního cukroví. Namísto klasické bílé mouky lze použít mouku celozrnnou, špaldovou nebo pohankovou. Vhodné jsou také ovesné vločky, ze kterých se dá pomocí mixeru vyrobit hladká mletá směs a použít místo určitého poměru bílé mouky. Dosáhneme tak nižšího glykemického indexu a o kapánek zdravější varianty mlsání,“ říká Mgr. Marie Kohutová, DiS., vedoucí Oddělení léčebné výživy Fakultní nemocnice Olomouc. Zároveň ale dodává, že by lidé měli mít na paměti, že cukr a máslo nebo jiný tuk, které se do těst na cukroví přidávají, ve finále stejně sníme, s čímž je spojen nezanedbatelný příjem energie navíc. „Takže s cukrovím vždy opatrně. Raději upéct méně, kvalitněji a pochutnat si s rozumem, než mít hromadu plných krabic, abychom se blýskli před sousedkou, a pak se trápit s nadváhou,“ varuje.

Také klasická štědrovečerní tabule může mít poněkud zdravější podobu a změny přitom nemusí být tak razantní. „Místo klasického salátu lze připravit salát bez majonézy na způsob vídeňského bramborového salátu, nebo majonézu nahradit jogurtem, odlehčenou zakysanou smetanou či podobnými výrobky ze sojových bobů nebo z tofu,“ popisuje odbornice. Pro odvážnější doporučuje zpestření salátu uvařenými fazolemi, kukuřicí, červenou čočkou nebo cizrnou. „Výborně chutnají v salátu i sušená rajčata nakrájená na jemno. Dodají netradiční chuť, doplní vlákninu a salát jako celek bude vypadat i pěkně na pohled,“ konstatuje. A co smažený kapr? „Bez něj by to snad ani nebyly české Vánoce, takže tady zhřešit můžeme. Jen olej nebo jiný tuk třeba vybrat skutečně kvalitní, aby se rychle nepřepálil. Pokud někdo smaží rybu pro velkou rodinu, neměl by zapomenout tuk během smažení vyměnit za čerstvý,“ radí Marie Kohutová. 

Nakonec připomíná to nejdůležitější, aby lidé během Vánoc nezapomínali na čerstvou zeleninu, ovoce a zejména pohyb na čerstvém vzduchu. „Na stole u talířku s cukrovím a perníčky by neměla chybět miska s čerstvými ořechy a čerstvým ovocem, které je bohaté na vlákninu, vitamíny, antioxidanty a jiné minerální látky. Od sledování pohádek je také dobré alespoň jednou denně vyrazit na delší procházku nebo s dětmi na sáňky či na koulovačku, pokud je sníh. Každý výdej se totiž počítá a lépe tak spálíme energii z cukroví a jednohubek snědených doma u televize,“ říká Marie Kohutová.

Projekty financované z mezinárodních fondů

Projekty financované z EU
Projekty financované z EU
Projekty financované z EU
Projekty financované z EU
Projekty financované z EU
Projekty financované z EU