Agresivní opilec fyzicky zaútočil na zdravotníky Oddělení urgentního příjmu. Nemocnice podává trestní oznámení
4. června 2025Nadávky, slovní výhrůžky, ale také fyzická agrese vůči vybavení i samotným zdravotníkům. Se stále větší agresivitou se rok od roku setkávají pracovníci Oddělení urgentního příjmu a dalších zřízených pohotovostních ambulancí Fakultní nemocnice Olomouc. K jednomu z posledních takových případů došlo na olomouckém URGENTu letos 20. dubna v ranních hodinách, kdy si opilec vedle kopání do dveří zvolil za cíl svého útoku i zdravotnický personál. Incident bude mít soudní dohru, nemocnice na něj podává na trestní oznámení Policii ČR.
- Ilustrační obrázek: Agresivita pacientů vůči perosnálu Oddělení urgentního příjmu stále narůstá.
Třiatřicetiletý muž se během letošní velikonoční soboty opil tak, že si pořídil poranění hlavy se zhmožděním mozku. Vozem zdravotnické záchranné služby byl proto převezen na Oddělení urgentního příjmu FN Olomouc, kde však navzdory svému stavu odmítal ošetření a kopy do dveří se snažil dostat ven. Personálu, který se jej pokoušel uklidnit, vyhrožoval zabitím a „rozbitím huby“ a následně zdravotníky napadl i fyzicky. Ti proto přivolali pracovníka nemocniční ochranky, který se však také dočkal nadávek, úderů a k tomu navíc i plivanců. Podobně se vedlo rovněž přivolané policejní hlídce - ta nakonec musela opilce dopravit pro jeho nebezpečnost sobě a okolí na záchytku. Naměřená hodnota alkoholu: 2,75 promile.
„Za téměř čtyřicet let, co pracuji v urgentní medicíně, jsem se setkal s řadou případů nevhodného chování pacientů. Musím ale říct, že to, co se děje v posledních letech, nemá obdoby. Míra agresivity neustále stoupá, zdravotníci se mnohdy při výkonu svého povolání oprávněně obávají o své zdraví a životy. Je pro mě nepochopitelné, kam to až dospělo, že pacient může nafackovat zdravotníkovi, který o něj pečuje. Dlouhodobě se potýkáme s úbytkem a nedostatkem personálu, zdravotníci nechtějí na URGENTech sloužit, a toto ke zlepšení této situace rozhodně nepřispívá,“ konstatuje primář Oddělení urgentního příjmu Fakultní nemocnice Olomouc MUDr. Vladislav Kutěj.
Nemocnice na tuto nežádoucí událost reaguje podáním trestního oznámení na agresivního pacienta.
Oddělení urgentního příjmu FN Olomouc denně ošetří více než dvě stě pacientů přicházejících či přivážených sem s celou škálou různě závažných diagnóz. Případy zvýšené agresivity některých návštěvníků URGENTu přitom mohou souviset s problematikou nadužívání a zahlcení urgentních zdravotnických služeb, což je závažný celosvětový problém. Urgent (pohotovost, emergency…) je totiž klíčovým místem v každé nemocnici, kde jsou pacienti přijímáni bez předchozího objednání, tedy v případech, kdy je jejich zdravotní stav akutní nebo život ohrožující. Problém nastává ve chvíli, kdy sem lidé přicházejí i s obtížemi, které jsou méně závažné a nevyžadují okamžitý zásah. Fakultní nemocnice Olomouc proto spouští kampaň "Je to případ pro URGENT?", která má za cíl upozornit na zneužívání Oddělení urgentního příjmu v případech, které by mohly být jednoduše řešeny jinde. Kampaň se snaží pacientům ukázat, že urgentní příjem je určen pro skutečně neodkladné zdravotní problémy, zatímco banální diagnózy zbytečně vytěžují lidské i materiální zdroje a komplikují péči o ty, kteří pomoc skutečně potřebují.
Více informací o správném využívání urgentní péče najdete na webu: http://urgent.fnol.cz.