Nejčastější otázky k očkování zaměstnanců FN Olomouc proti onemocnění COVID-19

31. prosince 2020

Nejčastější otázky k očkování zaměstnanců FN Olomouc proti onemocnění COVID-19

Ano, očkování proti onemocnění COVID-19 je zcela dobrovolné.

Pro jednotlivce bude hlavní výhodou, že se na minimum sníží riziko těžkého průběhu onemocnění.

Pro nejbližší okolí očkovaného (spolupracovníci, rodina, přátelé) bude výhodou, že se úplně vyloučí nebo významně sníží riziko nakažení od očkovaného člověka.

Pro společnost bude výhodou, že při vysokém procentu proočkované populace existuje vysoká šance během několika měsíců potlačit pandemii a zrušit protiepidemická opatření.

Ano, bezpečnost vakcíny byla prokázána v registrační studii, v rámci níž byla podána téměř 22 000 osob. Zjištěné nežádoucí účinky se výrazně neliší od jiných schválených vakcín. Fakt, že vakcínu zaregistrovaly dvě z nejdůvěryhodnějších lékových agentur na světě - Evropská léková agentura (EMA) a americký Úřad pro léčiva a potraviny (FDA) je nejvyšší možnou institucionální zárukou bezpečnosti.

Ano, z výsledků registrační studie byla účinnost vakcíny vypočtena na 95%. Některé aspekty účinnosti nejsou v tuto chvíli známé, např. délka ochrany proti nemoci COVID-19 nebo zda ochrana zabraňuje zcela infekci virem nebo „pouze“ zabraňuje klinickým projevům nemoci u člověka. Na tyto otázky bude odpovězeno dalšími studiemi a sledováním, kterými lékové agentury registraci podmínili. Tyto otázky jsou však v současné fázi pandemie podružné a i bez jejich znalosti je očkování jedinou známou účinnou a dostupnou cestou k potlačení pandemie viru SARS-CoV-2.

Je to z několika důvodů:

  • Především díky zkrácení administrativních procedur registrace. Poprvé bylo použito a zavedeno tzv. průběžné hodnocení, kdy výsledky klinického hodnocení byly lékovým agenturám dodávány průběžně již v průběhu probíhajících studií. Lékové agentury také ihned požadovaly doplnění výsledků.
  • Díky vysokému výskytu viru v populaci a jeho rychlému šíření bylo možné provést statisticky dostatečně robustní zkoušky
  • Princip mRNA vakcín není nový, již před výskytem SARS-CoV-2 byl tento typ vakcín předmětem výzkumu a zkoušek. Vývoj současné vakcíny na dřívější výzkum navázal.

Očkovací látku nakupuje stát, tedy vláda ČR. Státní orgány zajišťují jak množství, tak jednotlivé typy vakcíny od různých dodavatelů. Očkování je zcela dobrovolné, ani stát a ani zaměstnavatel, nemůže zajistit, že očkovací látky budou k dispozici v požadovaném množství, či požadovaném typu - podle toho, jak se jednotliví zaměstnanci budou v různém čase rozhodovat. Rozhodnutí zda se nechat naočkovat, kdy a jakou vakcínou je zcela a výhradně na zaměstnancích - včetně rizika, že jiná vakcína, v jiném termínu, či v požadovaném množství nemusí být dostupná.

Ano, průzkum před Vánocemi byl předběžný. Byl zvolen způsob objednávání na očkování přes vedoucí zaměstnance klinik, ti tedy mohou zohlednit aktuální zájem zaměstnanců o očkování. 

Ano, v případě, že bude prokázáno, že se jedná o pracovní kontakt a že dojde k následnému onemocnění COVID-19, zaměstnancům bude i nadále kompenzována pracovní neschopnost do výše 100% mzdy. V případě nemoci z povolání - V PŘÍPADĚ PROKÁZÁNÍ, že nemoc COVID-19, či případné trvalé následky byly v rámci pracovního kontaktu - bude postupováno stejně jako doposud, tedy zaměstnanci bude tato újma kompenzována. Pozn. Nelze ovšem vyloučit, že na centrální úrovni bude přijata metodika, která stávající posuzování onemocnění COVID-19 za nemoc z povolání upraví či změní. Uvedené nejsme schopni predikovat.

Předně - závažné nežádoucí účinky jsou podle dosavadních znalostí velmi vzácné a nevyskytují se častěji než u jiných vakcín. Zcela vyloučit je ale nelze, proto k uvedenému lze odkázat zejména na § 2 zákona 569/2020 Sb. o distribuci léčivých přípravků obsahujících očkovací látku pro očkování proti onemocnění COVID-19, o náhradě újmy způsobené očkovaným osobám těmito léčivými přípravky a o změně zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, dle kterého bude platit, že "Náhrada újmy způsobené očkované osobě léčivým přípravkem obsahujícím očkovací látku pro očkování proti onemocnění COVID-19 Stát nahradí osobě, která se nechala očkovat léčivým přípravkem podle § 1 odst. 1, újmu způsobenou očkováním léčivým přípravkem podle § 1 odst. 1, došlo-li následkem tohoto očkování k zvlášť závažnému ublížení na zdraví očkovaného, vytrpění bolesti, ztrátě na výdělku nebo ztížení společenského uplatnění. Pro posouzení této újmy a rozsah náhrady se použije zákon č. 116/2020 Sb., o náhradě újmy způsobené povinným očkováním, obdobně."

Odpovědnost za náhradu újmy tedy lze uplatňovat vůči státu postupem předvídaným citovaným zákonem a zákonem č. 116/2020 Sb.