Štreitovy fotografie z Fakultní nemocnice Olomouc zaujaly na evropském kongresu urgentní medicíny

22. října 2019

Tři desítky fotografií, které pořídil světoznámý fotograf Jindřich Štreit za běžného provozu Oddělení urgentního příjmu Fakultní nemocnice Olomouc, oslovily širokou odbornou veřejnost na nedávno skončeném Evropském kongresu urgentní medicíny (EUSEM), který se konal v Kongresovém centru Praha. Snímky, jež ukazují, jak oddělení funguje, co všechno urgentní medicína obnáší a jak je práce na URGENTu náročná, byly do foyer budovy na Palackého náměstí v Praze-Nuslích přemístěny ze své předchozí expozice na Ministerstvu zdravotnictví ČR. Nyní budou opět k vidění na několika místech střední Moravy, mimo jiné v olomouckých nákupních centrech a nemocnicích okolních měst.

  • Zleva: prezident EUSEM, prof. Luis Garcia-Castrillo, MUDr. Jana Šeblová, Ph.D., FESEM, MUDr. Vladislav Kutěj.

Fotografie vznikly při příležitosti Mezinárodního dne urgentní medicíny, který připadá na 27. května. Fakultní nemocnice Olomouc chtěla formou syrového dokumentu nechat veřejnost nahlédnout za pomyslnou zástěnu Oddělení urgentního příjmu. „Ti, kteří nervózně posedávají v čekárně nebo se o svou frustraci ´dělí´ s personálem našeho oddělení, si jen stěží umí představit, co všechno se odehrává nebo může odehrávat jen kousek od nich - na dispečinku, heliportu nebo na Emergency Room,“ vysvětlil primář URGENTu MUDr. Vladislav Kutěj motiv ke vzniku fotografického cyklu, který již byl vystaven v obchodní galerii Šantovka, na olomouckém hlavním nádraží i v místě vzniku, tedy ve FN Olomouc.

Pořízení snímků trvalo jejich autorovi Jindřichu Štreitovi zhruba měsíc. „Fakultní nemocnice Olomouc mne oslovila s přáním, abych nafotografoval dění na URGENTu. Nabídku jsem rád přijal, protože jsem věděl, že to je oddělení, které patří k předním pracovištím nemocnice. Viděl jsem, jak jezdí sanitky s houkačkami, sledoval jsem vrtulníky, jak s velikým hřmotem přistávají na střeše. Přál jsem si poznat chod a zákulisí. Nikde jsem neviděl tolik bolesti a utrpení. Nikde jsem ale také nezažil takovou koordinaci, takové nasazení, takovou souhru lidí, od lékařů až po sestry. Dokonalá kolektivní souhra. Měl jsem mnohdy pocit, že stojím před hudebním orchestrem se skvělým světovým dirigentem. Dirigent řídil svůj ansábl ne prudkými gesty, ale pohledem, něžným pohybem očí, myšlenkou. Nebylo třeba ničeho více. Každý člen jeho orchestru věděl, kdy a kde má svůj nástup, co má hrát, kde je pianissimo či forte. Kde zrychlit či naopak jen snově vést člověka do klidu, aby začal pravidelně dýchat, aby srdce naskočilo a udávalo rytmus. Primář, lékař, sestra jdou do finále, pacient se zklidní, pravidelně dýchá a smyčcová sekce ztichne a jde si dát teplou kávu. Napětí povolí a dirigent se jen lehce usměje a očima děkuje prvním houslím. Takový je olomoucký URGENT a podobný je každý URGENT,“ vyznal se mistr dokumentárního žánru, který je zastoupen v nejvýznamnějších světových sbírkách, jakými jsou například MOMA New York, Národní galerie Washington, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze nebo Moravská galerie v Brně.

Podle lokální ambasadorky kongresu EUSEM MUDr. Jany Šeblové, Ph.D., FESEM vzbudila výstava snímků Jindřicha Štreita na akci, jíž se zúčastnilo na dva a půl tisíce odborníků z celé Evropy, obrovský ohlas. „Současný prezident EUSEM profesor Luis Garcia-Castrillo expozici velmi ocenil s tím, že tyto počiny mají velký potenciál oslovit veřejnost a ukázat, co je doopravdy urgentní medicína. Také říkal, že by se z toho mohla stát tradice na kongresech EUSEM. Mám již také ohlas, že jiné organizace uvažují též o představení svého úseku práce prostřednictvím uměleckých fotografií. Kromě toho se někteří účastníci kongresu ptali, zda se neuvažuje o publikaci, která by se třeba mohla prodávat na kongresu v Kodani v září příštího roku. A ozvali se rovněž kolegové z britské Royal College of Emergency Medicine, což odpovídá naší odborné Společnosti urgentní medicíny a medicíny katastrof ČLS JEP, s prosbou, zda by mohli použít fotografie z brožurky z kongresu,“ konstatovala MUDr. Šeblová.