Světový den výživy: Jezte pestře a pravidelně

16. října 2023

Výživa je v dnešní době stále více řešeným tématem. Setkáváme se s ní na sociálních sítích, v různých videích a spoustě blogů. Určitě se shodneme na tom, že výživa hraje v našem životě významnou roli. O tom, jak bychom se měli stravovat, nás učí již naši rodiče, předávají nám své zvyklosti a s postupem času si sami utváříme názor na to, jak by měla správná výživa vypadat.

  • Obrázek 1: Na 16. října připadá Světový den výživy.

 

Při příležitosti Světového dne výživy si musíme připomenout, že nejdůležitější je stravovat se pravidelně a pestře. V jídelníčku je třeba mít zastoupeny všechny živiny, tedy bílkoviny, sacharidy, tuky, a také je důležité zaměřit se na dostatečný příjem vlákniny.

Abychom přijali dostatek bílkovin, je dobré zařadit maso, vejce, mléko, mléčné výrobky, luštěniny nebo například tofu či tempeh do našeho jídelníčku. Tyto potraviny obsahují velké množství bílkovin, které jsou významným stavebním kamenem celého našeho organismu. Pomáhají nám budovat svalovou hmotu, jsou důležité při hojení ran nebo jiných zranění.

  • Obrázek 2: Zdrojem bílkovin jsou například maso, vejce, mléko, mléčné výrobky nebo luštěniny.

 

Sacharidy jsou zase důležitým zdrojem energie pro naše tělo. Pokud se chystáme na nějaký fyzický, nebo i psychický výkon, potřebují naše orgány energii a tu primárně získávají právě z této živiny. Jejich bohatým zdrojem jsou obiloviny a výrobky z nich, tedy především pečivo, a také brambory, rýže a část najdeme i v ovoci. Sacharidy jsou v současné době často démonizovanou živinou, je však potřeba si uvědomit, že vše není jen černé, nebo bílé, a že je důležité vybírat si vhodné potraviny. Například v této skupině jsou to celozrnné výrobky, které jsou navíc i zdrojem vlákniny, a poskytují nám i řadu vitaminů a minerálních látek.

  • Obrázek 3: Sacharidy jsou nezbytným zdrojem energie pro naše tělo.

 

Trochu opomíjenou se zdá být vláknina, ta nám totiž neposkytuje energii a mnoho lidí zapomíná, že je také důležitá. Je pravdou, že splnit doporučené množství 30 g na den je leckdy obtížné. Obzvlášť když téměř nekonzumujeme ovoce a zeleninu, celozrnné výrobky nebo i luštěniny. V poradně se často setkáváme s tím, že pokud začne být jídelníček více pestrý a začnou se zařazovat různé potraviny, tak s vlákninou taková potíž nebývá.